Nieuwsbrief 20 november - Leef gewoon je Leven - Kamerdebat over Parijs - Najaarscongres - Goede prestatie VVD nieuwe gemeenten - VVD open dag

logo vvd Thorbeckeweb

EDITIE 613  |   21 november 2015
Beste partijgenoot,

Deze week stond grotendeels in het teken van de afschuwelijke aanslag in Parijs. U leest er in deze Thorbeckeweb een weerslag van. Daarnaast informeren we u graag over het najaarscongres van volgende week én was er deze week ook goed nieuws.

We wensen u een mooi en vrij weekend.

Rutte: "Leef gewoon je leven"

Vanavond is het weer weekend en de boodschap vandaag en deze week is dat mensen gewoon plannen moeten blijven maken. De angst mag ons niet gijzelen. Wij zijn met meer. We hebben te maken met extremisten die maar één doel hebben: onze Westerse samenleving destabiliseren door haat, verdeeldheid en angst te zaaien. Het beste antwoord dat we deze barbaren kunnen geven, is dat we ons leven blijven leven en ons niet uit elkaar laten spelen. Niet in Nederland. Niet in Europa. Onze waarden en onze rechtstaat zijn sterker dan het fanatisme van een kleine groep. We laten ons niet intimideren. Wij zijn met meer en wijken niet voor onverdraagzaamheid. Want geweld en extremisme zullen het nooit winnen van vrijheid en menselijkheid. We moeten onder alle omstandigheden onze kalmte en eensgezindheid bewaren. Alle Nederlanders samen van alle leeftijden en gezindten. We moeten samen waakzaam en alert zijn in eigen straat, eigen buurt, eigen omgeving. Samen zijn we sterk en weerbaar.

Kamerdebat over Parijs

Gisteren debatteerde de Tweede Kamer met premier Rutte over de aanslag in Parijs. Namens de VVD bracht Halbe Zijlstra in dat ondanks dat er al veel maatregelen zijn genomen, ook uit deze aanslag lessen getrokken moeten worden.

De VVD vindt het een goede zaak dat nog sneller en nog beter wordt gekeken wie ons land binnenkomt, door intensieve grenscontroles. Ook zijn wij voorstander van een snelle, uitgebreide screening, direct aan het begin van een verblijfsprocedure. De VVD denkt dat het daarbij verstandig is om dit te laten plaatsvinden vanuit een zogenaamde vrijheidsbeperkende locatie. Zodat we iemand pas toelaten in onze samenleving als duidelijk is dat hij of zij geen veiligheidsrisico is.

Wat de VVD betreft voorkomen we zoveel mogelijk dat iemand vertrekt om deel te nemen aan de jihad. Wij willen immers niet dat mensen daar deelnemen aan de strijd, om met de daar opgedane kennis onze samenleving in gevaar te brengen. De VVD wil het afreizen naar Syrië, behalve als het bijvoorbeeld om journalisten gaat, strafbaar stellen. Iemand die toch voor de jihad naar Syrië is afgereisd, is hier niet meer welkom. Van deze terugkeerders moet de nationaliteit worden afgenomen.

Wij verwachten van moslims dat zij zich in de meest stevige bewoordingen uitspreken tegen islamitische terreur. Niet omdat wij dat vragen, maar omdat ze dat zelf willen. Omdat ze willen uiten dat dit niet uit hun naam gebeurt. Als je van de democratie wilt genieten, dan moet je ook een bijdrage leveren aan de verdediging daarvan. We moeten bewijzen dat onze democratie niet alleen weerbaar is, maar ook veel sterker dan het barbaarse moslim-extremisme.

Het is bijna zover

Op zaterdag 28 november vindt het VVD-najaarscongres plaats in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Gelukkig heeft u zich hiervoor in groten getale aangemeld. Normaal gesproken besluit er ook op de dag zelf altijd nog een aantal leden naar het congres te komen. Dit jaar kunnen we u helaas alleen de toegang garanderen wanneer u zich van tevoren heeft aangemeld. U bent nog steeds van harte welkom om de 28e spontaan naar Rotterdam af te reizen, maar houd u er alstublieft rekening mee dat u helaas niet naar binnen kunt of te maken krijgt met een wachttijd.

Beschikbare stukken bij de Algemene Vergadering voor Afgevaardigden beperkt
Per uit te reiken stempas zal er voor een setje met vergaderstukken worden gezorgd. Deze stukken zijn tegelijk af te halen bij het afhalen van de stempas(sen) voor de algemene vergadering van afgevaardigden. Dit kan tot uiterlijk 10:30 uur. De stukken zijn verder ook beschikbaar via de app voor het najaarscongres, die beschikbaar is via www.vvd.nl/congres2015.

Leeswijzer Algemene Vergadering van Afgevaardigden
Ten slotte hebben we deze week nog een motie toegevoegd aan de leeswijzer voor de AVA, vermeld als nr. 6 op pagina 37 en als nummer 14 op pagina 296.

Goede prestatie VVD in nieuwe gemeenten

Bij de herindelingsverkiezingen in de gemeenten Edam-Volendam en Gooise Meren heeft de VVD uitstekend gepresteerd. In Gooise Meren werd de VVD met 8 zetels zelfs de grootste partij. Wij feliciteren de VVD’ers in de twee nieuwe gemeenten van harte met de mooie uitslag.

Ook Mark Rutte was in Volendam, om samen met de lokale VVD’ers met mensen in gesprek te gaan over wat zij belangrijk vinden voor Nederland en hun gemeente. Op de foto is hij te zien op de markt in Volendam.

VVD Open Dag

Op zaterdag 30 januari 2016 van 11:30 tot 16:00 uur organiseert de VVD een open dag in de Tweede Kamer te Den Haag. Wij nodigen u van harte uit om bij deze dag aanwezig te zijn.

Tijdens de open dag krijgt u een ‘kijkje achter de schermen’ bij de Tweede Kamerfractie en maakt u kennis met de partij, onze politici en elkaar. U wordt rondgeleid in het Tweede Kamergebouw door een Tweede Kamerlid en u neemt deel aan het simulatiespel en aan één van de drie workshops. Bent u nog niet zo bekend met de partij, wilt u meer leren over het liberalisme of wilt u juist weten hoe u beter gebruik kunt maken van uw netwerk? Er zit voor iedereen een geschikte workshop bij. Tussen de programmaonderdelen door kunt u gebruikmaken van een lunch.

Het is mogelijk om een introducé mee te nemen naar de open dag. Wanneer u iemand in uw omgeving kent die de VVD een warm hart toedraagt en de VVD beter wil leren kennen, dan is hij of zij op 30 januari ook van harte welkom.

U kunt uzelf en uw eventuele introducé aanmelden voor de VVD Open Dag via ‘MijnVVD’. (www.MijnVVD.nl). Lukt het aanmelden niet? Dan kunt u contact opnemen met het Algemeen Secretariaat.

Wij zien u graag op 30 januari in Den Haag!

> Vacature: Persoonlijk Medewerker Erik Ziengs
> Vacature: Persoonlijk Medewerker Rudmer Heerema

UW MENING TELT

Ga voor informatie en