VVD heeft genoeg van vandalisme station Kersenboogerd

Geacht College,

Veelvuldig vraagt onze fractie naar ontwikkelingen rondom het stationsgebied Kersenboogerd en het treinstation. Hierbij vragen wij dan ook uw aandacht voor het vandalisme op en rondom het treinstation Kersenboogerd. De kapot geslagen ramen op het treinstation zijn bijna niet meer te tellen.

Dit vandalisme, het opzettelijk vernielen van andermans spullen, kost de overheid jaarlijks veel geld.

De VVD wil dat de schade die deze vandalen hebben aangebracht op hun wordt verhaald. Naast deze vernielingen zie bijlage, maakt de VVD zich al geruime tijd grote zorgen over de leefbaarheid rondom het stationsgebied. Veelvuldig ontstaat hier overlast door hangjongeren en maken bewoners en treinreizigers van het station de Kersenboogerd zich hier zorgen over. De gemeente heeft een belangrijke rol rond de veiligheid en leefbaarheid in de wijken. Voor de VVD staat dat voorop!

Wij hebben voor u de volgende vragen;

1. Bent u op de hoogte van de vele vernielde ruiten op het treinstation de Kersenboogerd? Zo ja: wat doet u hiermee richting de NS/prorail? De vernielingen zullen door de eigenaar moeten worden hersteld om verdere vernielingen en verloedering te voorkomen. Zo nee: waarom is dat u niet bekend?

2. Wat doet de politie in dit dossier? Zij er daders in beeld of opgepakt? Heeft de politie met inzet van sociale media gevraagd naar getuigen? Hoe komt dit onderwerp terug in de lokale justitiƫle driehoek (burgemeester, politie en OM)?

3. Wat gaat de gemeente doen om de situatie beheersbaar te krijgen? Hoe wordt met inwoners en belanghebbenden hierover gecommuniceerd? Welke acties worden ondernomen om deze situatie en de overlast van jongeren tegen te gaan?

4. Is er cameratoezicht op dit station aanwezig en zo nee, bent u bereid om tijdelijk flexibel cameratoezicht toe te gaan passen?

5. Bent u bereid permanent cameratoezicht rondom de het station te plaatsen en hier ook met ProRail over in gesprek te gaan?

6. M.a.w. woorden: wat kunnen de vele bewoners en reizigers van de Kersenboogerd van de gemeente verwachten?

Wij zien uw antwoorden graag binnen de gestelde termijn beantwoord.